Արայիկ Մանուկյան
Արայիկ Մանուկյան

 

«ՀԱՅԵՐ»-ի

հիմնադիր,

գլխավոր խմբագիր

 

Ժուռնալիստիկան

համարում է

սեփական 

«ստորագրության

պատվի»

մասնագիտություն:

 

Հավատացած է, որ 

«Հորինել 

պետք չէ՝ ոչ

երկիր, ոչ

պետություն,

ոչ էլ

կենսագրություն:

Պատասխանատվությունն

ըստ ապրված

կյանքի է

լինելու:

Ոչ թե ըստ

հորինվածի»:

 

Իսկ անքննելի

այս սահմանումը 

հեղինակել է իր

ամենաժուռնալիստ

ընկերը՝ Այդին

Մորիկյանը:

«Կինոն բիզնես չէ, մշակույթի մաս է, մենթալ կապիտալ է...». ՍՅՈՒԶԱՆ ԽԱՐԴԱԼՅԱՆ

 

Օրեր առաջ «ՀԱՅԵՐ» համահայկական մեդիահարթակում հրապարակվել էր շվեդահայ հայտնի կինոռեժիսոր Սյուզան Խարդալյանի հետ իմ զրույցը, որն, ըստ էության, քաղաքական զրույց էր պատերազմի և խաղաղության դիսկուրսի շուրջ, բայց առանցքը ռեժիսորի նոր՝ «Այն մյուս Երուսաղեմը» վավերագրական ֆիլմն էր, որն արդեն Եվրոպական և ամերիկյան վարձույթում է:

Այսօր ներկայացնում եմ իմ զրույցի երկրորդ մասը, որը կինոյի շուրջ է. կինո, կինոարտադրություն, մոտեցումներ,  լուծումներ, գաղափարախոսություն, փիլիսոփայություն, պետություն-կինո հարաբերություններ և այլն: Չգիտես ինչու, ոտք մեկնելու մեր կապիտալիզացված ձգտումները միայն հոլիվուդյան կինոկայսրության հետ են՝ մոռանալով, որ մեր երկրի տարածքն ավելի փոքր է այդ կինոկայսրության տարածքից, բյուջեի մասին խոսելն էլ տեսլականների ժանրից: Իսկ մեզ նման փոքր երկրներում վաղուց գտնված լուծումներ կան...

Եվ ուրեմն իմ առաջին հարցը շվեդահայ հայտնի կինոռեժիսորին.   

-Ի՞նչ է այսօր կինոն Շվեդիայում, Բերգմանի հայրենիքում. ժամա՞նց, բիզնե՞ս, քաղաքականությու՞ն, գաղափարախոսությո՞ւն, թե՝ մեկ այլ բան:

-Կինոն այսօր և միշտ Շվեդիայում մշակույթի մաս է: Ինչպես ամբողջ Եվրոպայում, այնպես էլ Շվեդիայում կինոն չի դիտարկվում որպես բիզնես, այլ դիտարկվում է որպես  մշակույթի կարևոր երևույթներից մեկը, որի մասին պետությունը պետք է հոգա, պետք է ստեղծի հնարավորություններ, պայմաններ, որպեսզի կինոն կարողանա ապրել: Սա Շվեդիայի մշակութային քաղաքականության հիմքերից է: Եվ ոչ միայն Շվեդիայի: Կինոյի և երաժշտության նկատմամբ այս վերաբերմունքը՝ պետության ցուցաբերած հոգատարության առումով, վերջին քառասուն տարում եղել է շվեդական բոլոր կառավարությունների ծրագիրը:

Օրինակ, շվեդական պետությունում կա կառույց, որն օգնում է, որպեսզի դու շվեդական մի հեռավոր գյուղում նստած անգամ կարողանաս երաժշտություն գրել և այդ է պատճառը նաև, որ շվեդական երաժշտությունն այսօր շատ հայտնի է աշխարհում: Պետության քաղաքականությունն է երաժշտությունը և կինոն դարձնել մենթալ կապիտալ, ինտելեկտուալ կապիտալ, որի միջոցով դու կարող ես նաև վաստակել:

Կինոյի պահով նույնպես այս մոտեցումն է բերել նրան, որ շվեդական վավերագրությունն այսօր ամենաուժեղ վավերագրությունն է աշխարհում: Տարեկան 300-ից ավելի վավերագրական ֆիլմ է նկարահանվում Շվեդիայում: Չեմ ասում, որ Շվեդիան չունի կոմերցիոն կինո: Իհարկե ունի, բայց կոմերցիոն կինոյի ֆինանսավորումն այլ կերպ է արվում:

-Ի՞նչ կերպ է Շվեդիայի պետության մասնակցությունը ֆիլմարտադրությանը և եթե կա մասնակցություն, ապա հատկապես ո՞ր կինոյին:

-Իհարկե տարբեր հիմնադրամներ կան, որոնց կարող ես դիմել ֆիլմիդ ֆինանսավորման համար, բայց գլխավորն այն համաձայնագիրն է, որը կա պետության, հեռուստաընկերությունների, ֆիլմինստիտուտի և ֆիլմարտադրողների միջև, և որով որոշված է յուրաքանչյուրի պատասխանատվությունը, և կարգավորված են պետություն-կինո փոխհարաբերությունները:

Պատությունն ունի իր մասնակցությունը՝ մշակույթի համար նախատեսված բյուջեով, ֆիլմինստիտուտն ու հեռուստաընկերություններն իրենց մասնակցությունը՝ իրենց եկամուտներից մասհանումով: Նաև այլ մեխանիզմներ կան: Օրինակ, եթե ամերիկյան ֆիլմ ես ցուցադրում կինոթատրոնում, յուրաքանչյուր վաճառված տոմսի 20 տոկոսը պետք է հատկացնես ֆիլմարտադրությանը և այդ գումարով պետք է միայն ֆիլմ նկարահանվի: Այն չի կարող օգտագործել մշակույթի մյուս ոլորտներում:

-Երբ ասում եք հեռուստաընկերությունները, նկատի ունեք միայն մասնավո՞ր, թե՞ նաև հանրային ալիքները:

-Ոչ: Շվեդական բոլոր հեռուստաընկերությունները՝ անկախ սեփականության ձևից, այդ համաձայնագրով անպայման պետք է մասնակից դառնան շվեդական ֆիլմարտադրությանը: Երեք հանրային ալիք կա Շվեդիայում և կարծեմ 14 մասնավոր:  

Մենք Շվեդիայում տարեկան մոտ 150 դոլար վճարում ենք հեռուստատեսության համար և վճարում է ոչ թե յուրաքանչյուր ընտանիք, այլ յուրաքանչյուր անձ: Եվ վճարում ենք, անկախ նրանից, թե հեռուստատեսությունը հանրային է, կաբելային է, և այլն: Վճարում ենք նաև ռադիոյի համար:

Կա օրինակ անգլիական ալիք, որը պարտավոր է մասնակից լինել համաձայնագրին և շատ ավելի մեծ գումարներ վճարել: Նաև, որպես դրսից եկած ալիք, չնայած, որ շվեդական հիմքով է, պարտավոր է ծրագրերի մի մասում պարտադիր ընդգրկել տեղական արտադրանք: Եթե, օրինակ, տարեկան 20 ֆիլմ է նկարահանում, անպայման այդ արտադրանքի ինչ-որ մի մասը, կարծեմ 1/4 ը, պետք է լինի տեղական արտադրության, տեղացի մասնագետներով և այլն:

Հստակ որոշված է, թե հեռուստաընկերությունները, կամ ֆիլմինստիտուտն իրենց եկամուտներից որքանը պետք է հատկացնեն սերիալներին, խաղարկային ֆիլմերին, որքանը՝ մանկական ֆիլմարտադրությանը, վավերագրությանը և այլն:

Նախևառաջ և հատկապես կարևորված է հեռուստաընկերությունների մասնակցությունը վավերագրական ֆիլմարտադրությանը: Ընդհանրապես, վավերագրությունը որպես ժանր կարևորված է ամենաընդգծված մակարդակով: Լավագույն հանրային հեռուստաալիքներից մեկը, օրինակ, որի ծրագրերի շուրջ 90 տոկոսը լուրջ հաղորդումներ են, ամեն օր «փրայմ թայմին» վավերագրություն, վավերագրական ֆիլմ է ցուցադրում, որը երեկոյան 10-ին կրկնում է: Վավերագրությունը մարդկանց առօրյայի հիմնական մասն է կազմում: Պահեր կան, անշուշտ, ասենք ուրբաթ երեկոյան մարդիկ ուզում են զվարճանալ և ուրբաթ օրերին, այդ ժամերին, սովորաբար, զվարճալի ծրագրեր են ցուցադրում, բայց վավերագրությունը հիմնական տեղում է:

-Եվ դա չի խանգարո՞ւմ հեռուստաընկերություններին ունենալ լսարան, վարկանիշ:

-Ոչ, անշուշտ: Լսարանի կառուցվածքը տարիների ընթացքում փոխվել է: Ամեն տարի շվեդական հեռուստաընկերությունները  հրավիրում են վավերագրողներին և վերլուծում ենք լսարանը, վարկանիշային խնդիրները և այլն: Շատ հետաքրքիր էր, որ այս տարի վավերագրությունն ամենա, ամենա մեծ լսարանն ուներ: Իրենք էլ չէին հավատում: Ի դեպ, կինոթատրոններում էլ այցելուների ամենամեծ քանակը վավերագրությունն է ապահովել: Եվ ամենահետաքրքիրն այն է, որ եթե մի քանի տարի առաջ վավերագրության հանդիսատեսը 45-65 տարեկաններն էին, այսօր ամենամեծ տոկոսը 24-40 տարեկան մարդիկ են կազմում: Այսինքն՝ երիտասարդությունը:

Վավերագրություն ասելով ես նկատի ունեմ ամեն կարգի վավերագրական արտադրանքը: Մի դեպքում դա կարող է լինել միջազգային խնդիրներին վերաբերվող, մյուս դեպքում կարող է վերաբերվել, ասենք Շվեդիայի վարչապետներից Պալմեին, մեկ այլ դեպքում՝ մի երգչախմբի և այլն: Յուրաքանչյուր մարդու մի բան է հետաքրքրում:

Ոչ մեկը Շվեդիայում չի ասում, թե դու այս պետք է նկարահանես, դու՝ այն: Մեկը դրսի մասին է նկարահանում, մյուսը՝ ներսի: Մեկը հեռուստատեսության անցյալի մասին է վավերագրություն ստեղծում, այդ նյութն է փորփրել, գտել, ես էլ Պաղեստինի կամ Իսրայելի նյութն եմ ուսումնասիրում: Վավերագրական արտադրանքում ամեն ինչ կա և շվեդական քաղաքականությունն ասում է, որ այդ ամենը միմյանց փոխկապակցված են: Այն, ինչ դրսում կատարվում է, իր ազդեցությունն է թողնում Շվեդիայում ապրող մարդու վրա:

Ինչ որ կատարվում է Գերմանիայում, կամ Ֆրանսիայում, ամեն օր մեզ վրա ազդում է: Օրինակ, Ֆրանսիայի ընտրությունները: Մերոնք ուզում են գնալ և իրենց վավերագրությունն անել, ասենք Լը Պենի հետ կապված և չեն ուզում սպասել, որ BBC-ն կամ մեկ ուրիշը ցույց տա իր արտադրանքը, քանի որ գերմանացին այլ կերպ է անելու այդ նյութը, ֆրանսիացին՝ այլ, շվեդացին՝ այլ: Աշխարհայացքներն ու մտահոգություններն այլ են: Պետության քաղաքականությունն այն է, որ իր մարդիկ ոչ թե դրսի ազդեցությամբ մտածեն, այլ՝ իրենց և իրենց կյանքի հետ տեսնեն այդ իրադարձությունների կապը:

Այս մոտեցումը Հայաստանում կարծես ամբողջապես բացակա է, բայց հայ վավերագրողը, կամ լրագրողը նույնքան իրավունք ունի վերցնել իր տեսախցիկն ու գնալ, ենթադրենք Իրան կամ Գերմանիա և նյութեր անել այնտեղ: Եվ հայաստանցին նույնքան իրավունք ունի իր երկրի արտադրանքին ծանոթանալ: Բայց Հայաստանում դա չի արվում: Չգիտեմ, նյութականի՞ պակասն է, քաղաքականությա՞ն կամ խրախուսմա՞ն պակասն է, թե ինչն է: Այստեղ ամեն ինչ Հայաստանի մասին է: Այնուամենայնիվ, կարծում եմ նարատիվի պակասն է: Մենք ամեն ինչում պետք է մեր նարատիվը տեսնենք:

Եթե, օրինակ Բիրմայում ահավոր վիճակ է, շվեդացին երբեք չի մտածի, որ դա իրեն չի վերաբերվում: Կվերցնի տեսախցիկն ու կգնա: Եւ դրամ կվաստակի այդ անելու համար՝ այսինք կգտնի այդ վավերագրական նախագծի ֆինանսավորումը,  նույնիսկ Եվրոպական ֆինանսավորում կգտնի և այլն: Բիրմայի մասին նույնիսկ 4-5 վավերագրական ֆիլմ, նյութ անող կարող է լինել: Ուրիշ երկրներում գուցե դրա մասին չեն մտածել, բայց ինքը գիտի շվեդական շուկան և գիտի, որ կա դրա մասին տեղեկություն իմանալու պահանջը շուկայում: Իրենց տեղեկության պահանջը: Ձևավորել են այդ պահանջարկը:

Յուրաքանչյուրը կարող է մի ոլորտի «նիշաները» գտնել:

-Ինչի՞ արդյունք է այն, որ հասարակությունն այդ արտադրանքի կարիքն ունի:

-Քաղաքականության, իհարկե: Նաև ռեակցիան է վերջին տարիներին մեծ տարածում գտած այսպես ասած «ֆեյք նյուզի» դեմ: Ճշմարիտ աղբյուրների, լուրջ աղբյուրների փնտրտուքն է պատճառը:

Աշխարհում տեղի ունեցող իրադարձությունները մտահոգում են մարդկանց: Մարդիկ ուզում են հասկանալ իրավիճակները, լուրջ աղբյուրներ գտնելու, դիտելու կարիք ունեն, որակյալ բովանդակության կարիք ունեն: Հոգնել են սուտ, կեղծ պատմություններից, նույնիսկ, եթե դրանք հոլիվուդյան են: Այդ թվում և երիտասարդները:  Զարմացել էին, որ Շվեդիայի հանրային ալիքից երիտասարդների կատարած ամենաշատ ներբեռնումները հենց վավերագրությունն էր: Իրենց համար էլ հետաքրքիր էր, որ հանրային, պետական ալիքը որպես լսարան ունի այսքան լավ երիտասարդներ, որոնք հետևում են լավ ծրագրերի:

Ի վերջո, վավերագրությունն ի՞նչ է: Աշխարհին նայելու ձև է, չէ՞: Գիրք գրելն ի՞նչ է: Աշխարհը վերլուծելու ձև է, չէ՞: Շվեդական վավերագրությունում շվեդացի մարդու աշխարհայացքն է կամ շվեդական սոցիալ-դեմոկրատիայի աշխարհայացքը, կամ մեկ այլ արժեք: Եվ, երբ դու դա արտածում ես, դա ուղղակի արդեն արտահանում է: Անպայման չէ, որ ջուր արտահանես:  

-Պետությունն ուղղորդում է՞ ֆիլմարտադրությունը:

-Մանրամասների առումով՝ երբեք: Պետությունը երբեք չի մտնում այնպիսի մանրամասնությունների մեջ, թե որ ֆիլմը ինչպես, կամ ով պետք է նկարահանի, ովքեր պետք է մասնակցեն և այլն: Դետալների հետ պետությունը գործ չունի: Սկզբունքայինը՝ մասհանումներն են, որ անում է, քանի որ պետության խնդիրը ոլորտների զարգացումն ապահովելն է:

Վերջերս, օրինակ, նկարահանեցին «Կամուրջը» ֆիլմը, որը դեդեկտիվ պատմություն է: Ի դեպ, շվեդական դեդեկտիվ պատմությունները, նաև՝ կրիմինալ պատմությունները, որոնք արվում են նույն այդ համաձայնագրի շրջանակներում, այսինքն՝ նաև պետական ներդրումների ճանապարհով, և գրավել են ամբողջ աշխարհը, պետությունը խրախուսում է, բայց պետք է հստակ լինեն թիրախները և շուկաները՝ երկրների առումով: Իսկ գլխավոր թիրախն այն է, որ պետք է լավ ֆիլմ նկարահանես և պետք է կարողանաս արտահանել շվեդական մշակույթը: Դա թիրախային  ամենակարևոր կետն է: Երբեք չի ասվում, որ յուրաքանչյուր գործ պետք է կատարյալ լինի, ոչ, բայց շվեդական մշակույթ արտահանելը պարտադիր պետք է լինի: 

Նույնը երաժշտության ոլորտում է: Օրինակ, Եվրատեսիլի երաժշտությունը:  Բոլորը գիտեն, որ հիմնականում սփռվում է հիմար երաժշտություն, բայց Շվեդիայի մասնակցության պարագայում իրենք գիտեն, որ շվեդական ինչ-որ բան պետք է արտահանեն: Նպատակը միայն մեկն է՝ ստեղծել մի բան, որը դառնա շարժում, որը  դրոշմ թողնի:

Փիլիսոփայության, գաղափարախոսության առումով արվեստում, թե Եվրատեսիլի նման մի տեղ՝ խորքային խնդիրը Շվեդիայի համար նույնն է: Կինոարվեստում մեծ անուններ ունե՞ն չէ. Բերգմանից մինչև Սոդերբերգ և այլն, որոնք կինոաշխարհում բան են ստեղծել չէ՞, այսինքն՝ շարժում են ստեղծել, դրոշմ են թողել:

Պետության համար, օրինակ, հստակ է, որ երեխաների համար ինչպես որ կա գիրք, պետք է լինի նաև հեռուստատեսություն, թատրոն, կինո, երաժշտություն և այլն: Եվ այդպիսի մտածողության արդյունքում ծնված ֆինանսավորման հետևանքով Շվեդիան ունի հարյուրավոր մանկագիրներ, որոնք ստեղծում են մանկական գրքեր և արտահանում են: Շվեդական շուկան ինչ է. ինը միլիոն է եղած-չեղածը: Իրենք արտահանում են, օրինակ, Գերմանիա, որտեղ ունեն 100 միլիոնանոց շուկա: Եվ իրենք արտահանում են շվեդական մշակույթ: Մշակույթը ստրատեգիա է: Շվեդիան մշակութային քաղաքականության հստակ նարատիվներ ունի:

-Իսկ եթե ձեր ֆիլմը չի մասնակցել Կաննի փառատոնին, կամ Օսկարի հայտացուցակում չի ընդգրկվել, պետության հետ խնդիրներ չե՞ք ունենում:

-Ո՜չ: Բացարձակապես ո՜չ: Բացարձակապես ո՜չ: Պետությունն ընդհանրապես ոչ մի գնահատական չի տալիս: Մեդիան է գնահատական տալիս: Ֆիլմդ դուրս եկավ, թե չէ՝ սկսում են գրել ֆիլմիդ մասին: Կամ կգլխատեն քեզ, կամ՝ չգիտեմ ինչ կանեն: Ոչ մեկ որևէ պահանջ չունի, որ ֆիլմդ պետք է գնա փառատոնների և այլն: Հայաստանն արևելյան Եվրոպայի տենդենցին է: Եթե փառատոնի է գնացել ֆիլմդ, մտածում են, որ ֆիլմը հաջողության է հասել: Ոչ: Ասենք, թե 20 հոգի կամ 30 հոգի նայել է ֆիլմդ փառատոնում: Հետո՞:

-Պետությունը չի ասո՞ւմ, էլ փող չի տա, քանի որ մրցանակներ չես բերել:

-Ո՜չ:

-Ձեր նախորդ ֆիլմը «Տատիկիս դաջվածքները», որ շվեդական արտադրության էր, գնահատվե՞ց որպես հաջողություն ունեցած ֆիլմ: Այդ ֆիլմն էլ փառատոնների չմասնակցեց:

-Անկասկած: Մենք այն հատուկ չենք ներկայացրել փառատոններին, բայց ցուցադրել ենք Ճապոնիայում, Հնդկաստանում: Մեծ վրանի տակ 2000 հնդիկ էր նստած: Ամբողջ Լատինական Ամերիկան նայել է: Արգենտինան նայել է: Խենթանալու էր Ճապոնիայում: «Ալ Ջազիրան» ութ անգամ ցուցադրել է ֆիլմը: Շուրջ 300 միլիոն մարդ է այն դիտել: Դրամ չի բերել ինձ, որովհետև այն մի ծրագրի մաս էր և իրենք նախապես գնել էին: Շվեդական պետությանն էլ դրամ չի բերել: Բայց իրենք գիտեն ինչ են անում: Երեք տարի առաջ ՆԱՏՕ-ի մի բարձրաստիճան զինվորական շվեդական կառավարությանն ասել էր, որ ինքը դիտել է շվեդական արտադրության այդ ֆիլմը, որն արծարծում է համամարդկային խնդիրներ, բռնությանը դեմ է և այլն: Դա իրենց բավարար էր:

Հորդանանի թագուհին տեսել էր ֆիլմը և պատվիրել էր, որ մենք այն տանենք Ամման: Իրենց համար սա է գլխավորը: Ես չեմ ջանք թափել, որ գնամ, ասենք Ճապոնիա: Ճապոնիան ինքն է հրավիրել: Իսկ շվեդական պետության համար սա կարևոր է: Իրենց մշակույթի մասը դուրս է գնում: Ես իմ աշխարհայացքով, որ դրել եմ ֆիլմում, դեմ եմ բռնություններին, ցեղասպանություններին և այլն: Այս ամեն ինչն իրենց արտաքին քաղաքականության մաս է կազմում: Կամ կանանց խնդիրները: Իրենք ամեն ինչն են հաշվարկում:

-Ֆիլմում արծարծվում էր Հայոց Ցեղասպանության կողմերից մեկը: Այն հասկանալի է՞ր օտար հանդիսատեսին:

-Ես կնոջ տառապանքի մասին եմ պատմել ֆիլմում և պետք է տեսնեիք, թե կանայք ինչպես էին արձագանքում տատիկի պատմությանը: Յուրաքանչյուրին է դա հուզում: Ճապոնիայում այն անմիջապես կապում էին ճապոնացի կանանց բռնաբարությունների հետ: Արգենտինայում, օրինակ անմիջապես կապում էին այն իրենց կորած երեխաների պատմությունների հետ: Այն երեխաների հետ, որոնց զինվորականությունը գողանում էր ժամանակին և բաժանում: Խոսում էին իրենց «Հիշողության տների» մասին: Այն տների ցանցի, որտեղ խունտան հավաքում էր մարդկանց, պահում էր և գնդակահարում և այլն: Այդ տները պահպանվում են և ասում էին, որ այդ տների մեջ լսվում է քո տատիկի ձայնը:

Յուրաքանչյուրն այն կապում է իր խնդրի հետ: Ուրիշ կերպ չէի կարող անել: Եթե անեի, որ օ՜ գիտեք, մենք հայերս, մեզ կոտորել են և այլն... դա չէր ընկալվի:

Պետք մնաս մարդկային և համամարդկային արժեքների մեջ: Մնացյալը պետք է մնա կուլիսում: «Բեքգրաունդը» սա է, բայց հիմնականում մարդն է՝ նրա սերը, տառապանքը և այլն:

-Շվեդական հեռուստատեսությամբ ցուցադրվե՞լ է ֆիլմը:

-Այո՜, իհարկե: բազմաթիվ անգամներ: Քանի՜, քանի՜ անգամ: Շվեդիայի ստրատեգիան այն է, թե ինչպես անեն, որ ֆիլմը շատ ավելի մեծ հանրությունների հասնի:

-Ծանոթ ե՞ք հայկական ֆիլմարտադրությանը, հայկական սերիալներին: Համեմատելու եզրեր ունե՞ք:

-Ֆիլմարտադրությանը շատ մոտից ծանոթ չեմ: Հեռուստատեսային արտադրանքին՝ մասամբ: Մայրս Հայաստանի հեռուստատեսային կայաններին հետևում է և, անշուշտ, որոշ բաներ դիտել եմ: Շա՜տ պրիմիտիվ են հայկական սերիալները, շա՜տ:

Սերիալը մի միջոց է, որի շնորհիվ կարող ես ոչ այնքան շատ դրամ ծախսելով ստեղծել մի արտադրանք, որի ստեղծման ճանապարհին կարող ես զարգացնել և տեխնիկադ և նարատիվը: Մանավանդ՝ նարատիվը: Գլխավորը նարատիվն է: Ամենագլխավորը նարատիվն է: Ամեն անգամ ես հարցնում եմ. ո՞րն է պատմությունդ: Դու պետք է կարողանաս այնպիսի պատմություն ստեղծել, որ չդառնա հնդկական կինո: Մեքսիկական կինոն՝ նույն բանն է: Մի բաժակ ջուր խմելը քառորդ ժամ է տևում: Մենք պետք է հասկանանք, թե ի՞նչ պատմություն ենք պատմում:

Իբրև հայ մարդ, ո՞րն է մեր նարատիվը: Եվ անպայման չէ, որ դա կապված լինի ազգային ինչ-որ մեծ խնդիրների հետ: Շվեդացին իր հստակ նարատիվն ունի: Ամեն ինչի մեջ դու կտեսնենս շվեդացու բնավորությունը, աշխարհայացքը, շվեդական քաղաքականությունը՝ օրինակ, որ կոնֆլիկտները պետք է լուծվեն խաղաղ ճանապարհով, շվեդական սոցիալ-դեմոկրատիան, ազատությունը և այլն: Բոլոր սերիալներում, լուրջ կինոյում, մշակույթի ցանկացած ոլորտում այդ նարատիվը կա: Այն ամենը, ինչ դու տեսնում ես շվեդացու մոտ, տեսնում ես նաև իրենց մշակույթի արտահայտության մեջ: Իրենց բնությունն անգամ իրենք օգտագործում են այդ նպատակին: Կրիմիլնալ բոլոր սերիալներում, պատմություններում կան իրենց մութ, խորը անտառները, կան շվեդական տնակները: Ի՜նչ պատմություն ասես, չեն հորինում: Իրականում, իհարկե, այդպիսի բաներ տեղի չեն ունենում շվեդական անտառներում, բայց իրենք իրենց մշակույթն են արտահանում: Ամբողջ Ամերիկան, Գերմանիան տեսնում է շվեդական անտառները:

Մենք էլ, օրինակ, մեր սարերն ունենք չէ՞: Մենք էլ մեր պատմությունները պետք է հյուսենք դրանց շուրջ և հրամցնենք:

-Իսկ կա՞ կինոթատրոնի պահանջարկը: Մեծ էկրանին կինո նայելու պահանջարկը և ինչպիսի՞ արտադրանք է գերադասվում: Հատկապես երիտասարդության կողմից:

-Անշուշտ կա: Կինոն չի մեռել: Մարդիկ ուզում են մեծ էկրանին կինո նայել, բայց չեն ուզում 500 մարդով նայել: Ուզում են նստել փոքր սրահներում և փոքր կինոսրահների պահանջարկ կա այսօր: Մեծ կինոթատրոններն անկում ապրել են, բայց, որ մարդիկ կարիք ունեն հավաքաբար մի բան տեսնելու, ապրելու սրահում կինո դիտելու այդ զգացումը, անշուշտ, դա կա: Այսօր արդեն նույնիսկ օպերաները, թատերական ներկայացումներն ուղիղ հեռարձակմամբ ցուցադրում են այդ կինոսրահներում:

Եթե դու չես ուզում գնալ օպերա կամ թատրոն, կարող ես գնալ կինոսրահ և ուղիղ հեռարձակմամբ տեսնել ներկայացումը: Այդ կոնցեպտն էլ արդեն կա: Տրամաբանությունն այն է, որ օպերան ունի 300 տեղ, բայց կա քսան կինոսրահ, որոնցից յուրաքանչյուրն ունի 100 տեղ, տոմսերն էլ 4 անգամ ավելի  էժան են օպերայի տոմսից, միջավայրն էլ այլ է: Օպերայի համար պետք է վճարես 200 դոլարին համարժեք, կինոսրահում այն դիտելու համար կարող ես 50 դոլար վճարել: Հետաքրքիր մոդել է և մարդիկ գնում են:

Գնում են ընտանիքներով, երեխաներով, նույնիսկ՝ նորածիններին կարող են սայլակների մեջ դնել և տանել և այլն: Ուրիշ մթնոլորտ է: Այնպես չէ, որ պետք է շատ խիստ, օպերայի հատուկ արարողակարգով  նստես և այլն, այլ ընտանիքովդ  կարող ես ուղղակի մշակութային այդ միջոցառմանը, ձեռնարկին մաս կազմել ու երեկոդ անցկացնել:

-Ի՞նչ պետք է անենք մենք:

-Օ՜: Սա թերևս ամենադժվար հարցն է, բայց ամենաառաջինը՝ պետք է համարձակվենք Հայաստանից դուրս գալ և նկարահանել: Երբ Հայաստանից դուրս ես գալիս, աշխարհայացքդ փոխվում է: Արդեն ամեն ինչ, այդ թվում և քո սոցիալական խնդիրները տեսնում ես ոչ թե լոկալ, տեղային կոնտեքստի մեջ, այլ սկսում ես տեսնել քո խնդիրները համամարդկային կոնտեքստի մեջ: Օֆելիա Հարությունյանի «Կարմիր խնձորները» ֆիլմը, որի մասին վերջերս շատ է խոսվել և որը լավ հաջողություններ է գրանցել,  հենց այդ մասին է խոսում:

Մեզ պակասում է նյութը համամարդկային կոնտեքստի մեջ դնելը: Նյութը չէ կարևորը: Կարևորն այն է, թե որևէ նյութ, որ ընտրում ես, այդ նյութում քո, հայ մարդու նարատիվը ո՞րն է: Գերմանացին այլ կերպ է տեսնում ու պատմում, ֆրանսիացին՝ այլ: Եվրոպան իրենն ունի, Ամերիկան իրենն ունի: Քոնը ո՞րն է: Քո պատմությունը ո՞րն է: Դու ինչպե՞ս ես տեսնում, ինչպե՞ս ես պատմում: Սա պետք է անենք, կարծում եմ նախևառաջ: Եվ էլի շատ բան, որի մասին կարծում եմ արդեն խոսեցինք:

Շատ խոսեցի՞նք:

 

Արայիկ Մանուկյան

գործընկերներ

webtv.am

ՄԻՇՏ ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ՀԵՏ

zham.ru

ЖАМ-ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԺԱՄԱՆԱԿ

http://www.greentravel.am/en

ՃԱՆԱՉԻՐ ԿԱՆԱՉ ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ, ԱՊՐԻՐ ԵՐԿԱՐ

mmlegal.am

ՄԵՆՔ ԳԻՏԵՆՔ ՁԵՐ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԸ